Θεία Δώρα, η Αγάπη και ο Σεβασμός των Αδύναμων Αδελφών μας
Κυριακής ε Μαρτίου 2019. Κυριακή των Απόκρεω. Ονομάστηκε «των Απόκρεω», επειδή είναι η τελευταία ημέρα κρεοφαγίας για τους Χριστιανούς. Εορτή της Ορθοδοξίας: Οι Άγιοι Ευτρόπιος, Κλεόνικος και Βασιλίσκος οι Μάρτυρες. Ο Άγιος Θεοδώρητος ο Ιερομάρτυρας και Πρεσβύτερος Αντιοχείας. Ευαγγελική περικοπή Κατά Ματθαίο: κε΄31-46, μνεία της Δευτέρας και Ενδόξου Παρουσίας του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Απόστολος, Επιστολή Αποστόλου Παύλου Προς Κορίνθιους Α’, η΄8-13, Σχετικά με τα ειδωλόθυτα και τα δικαιώματα του αποστόλου. Η εβδομάδα που διανύουμε ονομάζεται της Τυροφάγου ή Τυρινής, επειδή όλες τις ημέρες γίνεται κατάλυση σε όλα τα γαλακτοκομικά προϊόντα, του αυγού, των ψαριών και του ελαιολάδου.
Αποστολικό Κήρυγμα
«Αμαρτάνοντες εις τους αδελφούς και τύπτοντες αυτών την συνείδησιν ασθενούσαν, εις Χριστόν μαράνετε».
(Όσοι αμαρτάνετε εναντίον των αδελφών σας και δίνετε κτυπήματα στην ασθενή συνείδηση τους, αμαρτάνετε ενώπιον του Χριστού).
Αγαπητοί μου αδελφοί. Σήμερα ο Απόστολος μας μιλάει για μια περιοχή την Κόρινθο που είχε δημιουργηθεί ένα θέμα πολύ σοβαρό. Κάποιοι Χριστιανοί είχαν τη γνώμη ότι τα προσφερόμενα κρέατα προς τα είδωλα δεν διέφεραν από τα άλλα και έπρεπε να τα τρώνε χωρίς κανένα ενδοιασμό. Και γι’ αυτό πήγαιναν στα τραπέζια των ειδωλολατρών και καθόταν και έτρωγαν κρέατα μαζί τους. Όμως υπήρχαν και άλλοι Χριστιανοί, ασθενείς και χλιαροί στην πίστη, που σκανδαλιζόντουσαν με αυτά που έβλεπαν να κάνουν και τα θεωρούσαν κάτι το κακό που δεν ωφελούσε την ψυχή τους.
Βλέποντας και μαθαίνοντας τις πράξεις αυτές των Χριστιανών αυτών στην Κόρινθο, ο Απόστολος Παύλος, διαμαρτυρήθηκε έντονα και στην πρώτη του επιστολή γράφει: «Με αυτόν τον τρόπο αμαρτάνετε στους αδελφού σας και κλονίζετε την ασθενή συνείδησή τους. Έτσι αμαρτάνετε στον Χριστό αφού ματαιώνετε το έργο της σωτηρίας των αδελφών σας».
Είναι πολύ χαρακτηριστικές οι λέξεις που χρησιμοποιεί ο Απόστολος όταν λέει: «τύπτοντες αυτών την συνείδησιν ασθενούσαν». Εκείνος που είναι άρρωστος έχει ανάγκη από αγάπη, τρυφερότητα και στοργική περιποίηση. Όχι λόγια και μεγάλες κουβέντες. Χρειάζεται ένα λόγο πραγματικό, που να βγαίνει μέσα από την καρδιά του για τον πάσχοντα αδελφό του που τον έχει ανάγκη. Κι αν αυτό βγει από μέσα μας και είναι αλήθεια για τον αδελφό που ασθενεί σωματικά, πολύ μεγαλύτερη ανάγκη υπάρχει για τον άρρωστο που πάσχει πνευματικά, δηλαδή ψυχικά. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος για τον απόστολο σήμερα γράφει: «τι χειρότερο και σκληρότερο μπορεί να γίνει όταν ο άνθρωπος χτυπά και καταφέρει πλήγματα ενός αρρώστου; Γι’ αυτό δεν είπε απλώς σκανδαλίζοντες αλλά χτυπώντες, και με τη λέξη αυτή “τύπτοντες” εχαρακτήρισε την ωμότητα και σκληρότητα εναντίον του ασθενούς αδελφού».
Άλλος ερμηνευτής, ο Θεοδώρητος γράφει: «Υπενίσσεται και κάτι άλλο ο Απόστολος Παύλος. Ότι η κεφαλή του πνευματικού σώματος της Εκκλησίας είναι ο Χριστός. Και επομένως κάθε αδελφός, και ο ασθενών μετέχει του πνευματικού αυτού σώματος. Γιατί η κεφαλή, ο Χριστός, δεν απαξιώνει τον ασθενούντα κατά την πίστη αδελφό Χριστιανό, αλλά συμπάσχει με αυτόν και ενδιαφέρεται και φέρνει περιστάσεις για την σωτηρία του».
Προχωρώντας περισσότερο ο Απόστολος Παύλος μας τονίζει ότι αυτή η αμαρτία του σκανδαλισμού, πρέπει να την προσέχουμε ιδιαιτέρως γιατί αναφέρεται στον ίδιο τον Χριστό. Οι νήπιοι ως προς την Χριστιανική πίστη και ζωή, Του είναι ιδιαίτερα συμπαθείς και αγαπητοί. Το ίδιο νόημα εκφράζει και ο Χριστός όταν λέει: «λέγω υμίν ότι ούτω χαρά έσται εν τω ουρανώ επι ενι αμαρτωλώ μετανοούντι ή επί ενενήκοντα εννέα δικαίοις οίτινες ου χρείαν έχουσιν μετανοίας» (Λουκ. ιε ‘ 7).
Αλλά και για τον καθένα μας ο Χριστός αισθάνεται ιδιαίτερη στοργή και φέρνει συνεχώς περιστάσεις για την επαναφορά μας στην μάνδρα Του. Αυτός είναι «ο καλός ποιμήν», που ενδιαφέρεται πραγματικά και ουσιαστικά για όλα ανεξαιρέτως τα πρόβατά Του. Αυτή την όμορφη εικόνα του καλού ποιμένος εκφράζει και ο Χριστός στο Κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο (ι΄11- 14).
Αγαπητοί μου αδελφοί. Αυτά ισχύουν και πρέπει να ισχύουν για εμάς και για όσους κηρύττουν το Ευαγγέλιο και την ευαγγελική αλήθεια αλλά και για όλους ανεξαιρέτως του Χριστιανούς. Γενικότερα ο λόγος του θεού, μας τονίζει την ευθύνη που έχει ο καθένας μας που σκανδαλίζει χωρίς λόγο και καμία αιτία τον αδελφό του. Αυτό ισχύει, πολύ δε περισσότερο στις μέρες μας από ποτέ άλλοτε, γιατί πολλοί είναι αυτοί που προσπαθούν να βρίσκουν ψεγάδια και σκάνδαλα, για να δυσφημούν το έργο της Εκκλησίας και των ανθρώπων της και γενικότερα της αλήθειας του Ευαγγελίου. Ας το προσέξουμε αυτό αδελφοί μου πολύ!!! Ούτε να σκανδαλίζουμε, αλλά και ούτε να κοροϊδεύουμε. Αμήν!
Π.Ε.Ρ.